Rest vs. Redzed: Dva rappeři, kteří mění českou trap scénu
- Základní informace o rapperech Rest a RedZed
- Hudební styly a žánrové zaměření
- Významné skladby a alba obou interpretů
- Spolupráce s dalšími umělci
- Popularita a úspěchy na české scéně
- Texty a témata v jejich tvorbě
- Koncertní vystupování a živá show
- Vliv na českou rapovou komunitu
- Kontroverze a mediální pozornost
- Současné projekty a budoucí plány
Základní informace o rapperech Rest a RedZed
Rest a RedZed jsou dva parádní týpci, který dělaj českou rapovou scénu lepší a každej po svým. Rest, kterej se vlastně jmenuje Martin Sláma, je pražskej rodák z roku 1990. Začal rapovat někdy v půlce nultejch let a jeho texty? To je něco jako když čteš dobrou knížku - hodně osobní, do hloubky, a nebojí se říct, co si myslí o tom, co se děje kolem nás. No a pak tu máme RedZeda, civilem Ondřeje Gomolu, ostravskýho borce narozenýho v roce 1995, kterej to válí s energií, co by mohla pohánět půlku města.
Rest se zapsal do historie s Společenstvem IDM, kde makal s DJ Fattem. Když pak přišel s albem Střepy, ukázal, že to umí i sólo. Jeho texty nejsou žádný rychlý fast food - spíš jako dobře uvařený jídlo, který ti dá co proto. Pomalejší flow, ale každý slovo sedí jak prdel na hrnec.
RedZed vyrostl v Ostravě a jeho koncerty? To je jak když hodíš dynamit do ohně. Lidi ho milujou, protože když vystupuje, sál doslova hoří. Míchá moderní trap se starým dobrým rapem a nebojí se experimentovat.
Co je na nich super? Každej jede svoji vlastní ligu. Rest ti naservíruje text, nad kterým budeš přemejšlet ještě tejden potom, RedZed zase umí udělat track, kterej ti bude hrát v hlavě, i když nechceš.
Oba dva jsou dneska na vrcholu a každej po svým mění českou rapovou scénu. Rest ukázal, že rap může bejt chytrej bez toho, aby byl nudnej. RedZed zase dokázal, že i komerčnější věci můžou mít koule a vlastní ksicht.
Na sociálkách je každej jinej - Rest tam občas hodí nějakej zamyšlenej status o životě nebo společnosti, RedZed spíš jede promo a buduje si značku. Ale v tom je právě ta krása - každej si našel svojí cestu, jak bejt svůj.
Hudební styly a žánrové zaměření
Rest a Redzed jsou dva neskutečně zajímavý zjevy na český rapový scéně. Rest je takovej klasickej hiphopovej matador - jeho beaty jsou hutný, propracovaný a cejtit z nich lásku k soulu a jazzu. Když si pustíte jeho tracky, uslyšíte ty hluboký basy a atmosférický synťáky, který vám někdy až naženou husí kůži.
Redzed? To je úplně jinej vesmír. Tenhle týpek vzal českou hudbu a totálně ji překopal. Míchá horrorcore s metalem, trapem a industriálem tak, že vám z toho může prasknout hlava. Jeho screaming je jako když pustíte metalovou kapelu do rapový session - prostě něco, co tu ještě nebylo.
Rest zůstává věrnej svým kořenům, ale nebojí se experimentovat. Jeho texty jsou jako deníkový zápisky - osobní, hluboký, občas vás donutí se zamyslet nad tím, co se kolem děje. Používá starý dobry nástroje i moderní technologie, a ten mix je prostě božskej.
A pak je tu Redzed, kterej bourá všechny zavedený pravidla. Představte si death metalový kytary smíchaný s trapovejma beatama - zní to šíleně? Jo, přesně tak to má bejt! Jeho texty jsou jako noční můry převedený do slov, plný divokejch obrazů a syrovejch emocí.
Co maj společnýho? Oba jsou to inovátoři, který se nebojí jít vlastní cestou. Rest si hraje s pomalejšíma beatama, který dávaj vyniknout jeho flow, zatímco Redzed střídá tempo jak na horský dráze. Jeden je evoluce, druhej revoluce - a oba jsou přesně to, co česká rapová scéna potřebuje.
Díky nim máme v Česku rap, kterej se nebojí bejt jinej. Rest ukazuje, jak může klasickej hip hop růst a vyvíjet se, Redzed zase dokazuje, že žánrový hranice jsou tu od toho, aby se bouraly. A víte co? Je to sakra dobře, že tu máme oba.
Významné skladby a alba obou interpretů
REST a RedZed jsou prostě legendy českýho rapu, který fakt změnili celou scénu. Když REST v roce 2012 dropnul Premiéru, všichni věděli, že je to bomba. Vždyť kdo by neznal Siluetu nebo Jedinej? Ty tracky ti prostě vlezou pod kůži, protože REST v nich vypráví svůj vlastní příběh, svoje pády i vzlety.
RedZed pak v roce 2015 přišel s Lidojedem a to byla další pecka. Syrovej sound přímo z ulice, texty, co ti daj facku, a beaty, co tě nenechaj v klidu. Neznámý čísla nebo V klidu - to jsou prostě věci, co ti ukážou život bez příkras.
Když se tyhle dva kings dali dohromady na Parťácích, vzniknul projekt, kterej předčil všechny očekávání. Noční můry se staly hymnou, co zná každej, kdo se o rap aspoň trochu zajímá.
Střepy od RESTa pak ukázaly jeho citlivější stránku. Vzpomínky a Poslední večer ti můžou klidně vehnat slzy do očí. RedZed zase na Undergroundu dokázal, že street rap může znít moderně a přitom si zachovat svoje kořeny.
Jejich společnej výstup na Hip Hop Kempu 2019 byl něco neskutečnýho. Když tihle dva stojí na pódiu, prostě víš, že to bude jízda. V poslední době nás REST překvapuje jazzovými viby na Metamorfóze, zatímco RedZed vypráví příběhy nočního města ve svým projektu Město v mlze.
Tihle dva prostě dokazujou, že českej rap může bejt světovej. Jejich muzika není jen o slovech a beatech - je to soundtrack našich životů, našich příběhů a našich měst.
Spolupráce s dalšími umělci
Rest a Redzed si vybudovali jedinečnou pozici na české hudební scéně díky spolupráci s těmi nejlepšími. Všechno to začalo, když se spojili s Pauliem Garandem - právě on jim pomohl najít ten správný sound mezi trapem a cloud rapem. Jejich společná práce přinesla hit Až na měsíc, který doslova rozbil YouTube.
Když pak přišla spolupráce s Yzomandiasem na tracku Noční můry, bylo jasné, že kluci míří vysoko. Najednou je znali všichni - od klubových posluchačů až po festivalové davy. Kdo byl na Hip Hop Kempu, určitě nezapomene na tu energii, kterou tam společně předvedli.
Pak přišel další level - spojení s legendární 808Mafia. Tohle už nebyla jen česká záležitost, ale průlom na mezinárodní scénu. Jejich debutové album dostalo úplně nový rozměr. A když k tomu přidáte vizuály od Honzy Strácha, vznikl kompletní balík, který nešlo přehlédnout.
Spolupráce s Richardem Kolářem v roce 2020 ukázala, že se kluci nebojí experimentovat. Míchání trapu s elektronikou? Proč ne! A když pak dropli track Černá díra se Smackem, celá česká rapová scéna byla vzhůru nohama.
Jejich label Midnight Society se stal domovem pro fresh talenty. Třeba takový Ghosty - dneska je z něj klíčový člen jejich týmu, ale začínal právě pod jejich křídly.
Dneska už Rest a Redzed nejsou jen muzikanti. Dělají vlastní merch s designérem Tomášem Novákem, headlinují největší festivaly a jejich jméno znají i za hranicemi. Z undergroundových začátků se vypracovali mezi českou hudební elitu, ale to hlavní zůstalo - pořád jsou to oni, autentičtí a nekompromisní.
Popularita a úspěchy na české scéně
Rest a Redzed se za pár let dostali mezi nejvýraznější tváře českýho rapu. Každej z nich si našel svoji vlastní cestu - Rest se do lidí trefil hlavně svými upřímnými texty o životě, Redzed zas ukázal, že se dá rap dělat úplně jinak, tvrději a experimentálněji.
Když vydali Černej telefon nebo Už je to tak, internet se úplně zbláznil. Miliony lidí si ty tracky pouštěly dokola. Na Hip Hop Kempu pak ukázali, že se neztratí ani vedle zahraničních jmen. Rest se postupně vypracoval na jednoho z nejlepších textařů u nás a jeho Střepy se staly legendou českýho hip hopu.
Redzed mezitím dobyl i svět - namixoval trap s metalem a elektronikou způsobem, kterej nikdo nečekal. Jeho MDMA má přes 10 mega views, což je na český podmínky naprostej nářez. Když spolu vystupujou, největší kluby jako Roxy nebo Fléda praskaj ve švech.
Díky nim se česká rapová scéna posunula někam úplně jinam a mladý umělci v nich našli svoje vzory. Rest pomáhá mladým raperům s jejich první tvorbou, Redzed zas ukázal, že i kluk z Česka může dobýt světovou alternativní scénu. Na koncertech dávaj neskutečnou show, kterou si prostě musíte zažít.
I když teď každej dělá hlavně svoje věci, když se sejdou třeba na Rockforu nebo Colours, fanoušci šílej. Jejich muzika spojuje lidi různýho věku i vkusu. Rest píše o věcech, který všichni řešíme, Redzed zas posouvá hranice toho, co je v hudbě možný.
Spolupracujou s muzikanty od rocku až po elektroniku, čímž pomohli zbořit předsudky vůči rapu. Na sociálních sítích je sledujou statisíce lidí a jejich fanoušci patří k těm nejvěrnějším. Zůstávaj sví a nejdou do kompromisů, proto si jich váží i ti největší hudební fajnšmekři.
Texty a témata v jejich tvorbě
Kapely Rest a Redzed představují dvě výrazné tváře současné české hudební scény. Jejich texty jsou jako dva různé pohledy do stejného zrcadla společnosti. Zatímco Rest maluje obrazy života jemnými tahy štětce, Redzed do plátna ryje ostrým dlátem.
Parametr | Rest | Redzed |
---|---|---|
Žánr | Rap, hip hop | Rap, hip hop |
Působiště | Praha | Praha |
Label | Blakkwood Records | Milion+ Entertainment |
Začátek kariéry | 2016 | 2017 |
Rest nás bere na cestu městskými ulicemi, kde se v odrazech výloh ztrácejí lidské příběhy. Jejich slova vyprávějí o samotě uprostřed davu, o lásce v době swipování na Tinderu, o hledání sebe sama v džungli sociálních sítí. Jako když sedíte v kavárně a pozorujete spěchající davy za sklem - přesně tak působí jejich texty.
Redzed naopak křičí z temných zákoutí města. Jejich slova jsou jako rány pěstí do stolu, když mluví o nespravedlnosti, o tom, jak systém drtí obyčejné lidi, o frustraci z života v kolotoči práce a splátek. Nezabalují kritiku do hedvábného papíru - servírují ji syrovou, bez příkras.
Obě kapely mají prsty na tepu doby. Vypráví o světě, kde likes znamenají víc než skutečné vztahy, kde se autenticita ztrácí pod nánosy filtrů. Rest o tom mluví jako básník v zakouřeném baru, Redzed jako rozzlobený rebel na demonstraci.
Zajímavé je, jak obě skupiny popisují život v betónové džungli. Rest zachycuje tiché zoufalství lidí v metru, Redzed burácí o životě na sídlištích, kde sny narážejí na realitu. Jejich texty jsou jako dvě strany stejné mince - jedna leštěná, druhá poškrábaná.
Společnost pod jejich lupou vypadá jako nemocný organismus. Politika, média, konzum - všechno dostává na frak. Rest píše složité metafory o systému jako pavoučí síti, Redzed rovnou křičí, že je všechno na háku. Oba přístupy mají svou sílu a pravdivost.
Koncertní vystupování a živá show
Během koncertních vystoupení se REST a REDZED výrazně odlišují svým přístupem k živé show. REST je známý svým energickým projevem, kdy často interaguje s publikem a vytváří intenzivní atmosféru plnou emocí. Jeho vystoupení jsou charakteristická dynamickým pohybem po pódiu a častým navazováním očního kontaktu s fanoušky. Naproti tomu REDZED přináší na pódium temnější a syrovější energii, která je umocněna jeho charakteristickým screamingovým vokálem.
Koncertní show obou interpretů se vyznačují specifickou scénografií. REST často využívá propracované světelné efekty a LED obrazovky, které dokreslují atmosféru jednotlivých skladeb. Jeho vystoupení jsou pečlivě choreograficky připravená, přesto působí přirozeně a spontánně. REDZED naopak sází na minimalistickou scénu, kde hlavní roli hraje syrový zvuk a intenzivní performance.
Významným aspektem živých vystoupení je také interakce s publikem. REST dokáže mistrně pracovat s davem, často vyzývá fanoušky ke společnému zpěvu a vytváří momenty kolektivní euforie. Jeho koncerty jsou známé tím, že dokáže udržet vysokou energii po celou dobu vystoupení. REDZED vytváří spíše atmosféru undergroundových show, kde dominuje autentičnost a syrovost projevu.
V průběhu koncertů oba umělci představují skladby ze svých alb v upravených verzích. REST často experimentuje s živými nástroji a přizpůsobuje aranže pro koncertní provedení, čímž dodává písním nový rozměr. REDZED se drží více původních verzí, ale přidává jim na živelnosti a intenzitě prostřednictvím svého charakteristického vokálního projevu.
Důležitou součástí koncertních vystoupení je také práce se zvukem. Oba interpreti spolupracují s profesionálními zvukaři, kteří zajišťují optimální mix všech složek. REST klade důraz na čistotu vokálů a vyváženost jednotlivých stop, zatímco REDZED preferuje syrovější zvuk s důrazem na basové frekvence a distorzi.
Koncertní vystoupení obou umělců jsou také charakteristická specifickou dramaturgií setlistu. REST obvykle střídá energické skladby s klidnějšími momenty, čímž vytváří dynamickou show s emotivními vrcholy. REDZED naopak udržuje konstantní intenzitu, která graduje towards konci vystoupení.
Oba interpreti také věnují značnou pozornost merchandise a doprovodným aktivitám během koncertů. Fanoušci mají možnost zakoupit exkluzivní merch dostupný pouze na koncertech, setkat se s umělci během meet & greet nebo se účastnit speciálních VIP programů. Tato interakce s fanoušky přispívá k vytvoření komplexního koncertního zážitku a posiluje vazbu mezi umělci a jejich publikem.
Vliv na českou rapovou komunitu
Konflikt mezi Restem a Redzedem významně ovlivnil českou rapovou scénu a zanechal nesmazatelnou stopu v její historii. Jejich vzájemná rivalita rozdělila fanouškovskou základnu na dva tábory a vyvolala širší diskuzi o hodnotách a směřování českého rapu. Zatímco Restovi příznivci vyzdvihovali jeho autentičnost a komplexní texty, Redzedovi fanoušci oceňovali jeho inovativní přístup a moderní zvuk.
Tato situace vedla k výraznému nárůstu zájmu o českou rapovou scénu ze strany médií i široké veřejnosti. Beef mezi těmito dvěma umělci přitáhl pozornost k žánru jako takovému a paradoxně pomohl k jeho větší popularizaci. Mladí posluchači začali více sledovat domácí tvorbu a vznikla nová generace rapperů, která se inspirovala oběma protagonisty sporu.
Významným aspektem jejich rivality bylo i to, jak ovlivnila produkční stránku české rapové hudby. Rest reprezentoval více tradiční pojetí hip hopu s důrazem na lyriku a klasické beaty, zatímco Redzed přinesl experimentálnější přístup kombinující různé žánry a moderní produkční techniky. Tato dichotomie vedla k větší diverzifikaci české rapové scény a otevřela dveře novým hudebním směrům a fúzím.
Sociální sítě a online platformy se staly hlavním bojištěm jejich konfliktu, což významně přispělo k digitalizaci české hip hopové kultury. Fanoušci obou interpretů vytvářeli memy, sdíleli názory a aktivně se zapojovali do diskuzí, což vedlo k vytvoření živé online komunity kolem českého rapu. Tento fenomén přispěl k větší viditelnosti žánru a jeho lepšímu postavení v rámci české populární kultury.
Jejich rivalita také ovlivnila způsob, jakým čeští rappeři přistupují k vlastní prezentaci a marketingu. Mnoho umělců začalo věnovat větší pozornost své image a způsobu komunikace s fanoušky. Vznikl trend otevřenějšího sdílení zákulisních informací a osobního života, což vedlo k užšímu propojení interpretů s jejich publikem.
Důležitým aspektem jejich vlivu bylo i to, jak jejich konflikt poukázal na různé přístupy k autenticitě v rapu. Zatímco Rest reprezentoval více ulični pojetí žánru, Redzed ukázal, že lze uspět i s alternativnějším přístupem. Toto napětí mezi tradicí a inovací vedlo k obohacení české rapové scény a otevřelo prostor pro různorodější umělecké vyjádření.
V neposlední řadě jejich rivalita přispěla k profesionalizaci české rapové scény. Zvýšená pozornost médií a rostoucí fanouškovská základna vedly k lepším podmínkám pro umělce, většímu počtu koncertů a festivalů a celkovému růstu hip hopové kultury v České republice. Tento vývoj měl pozitivní dopad na kvalitu produkce, videoklipů a živých vystoupení.
Kontroverze a mediální pozornost
Hudební souboj mezi interprety REST a RedZed přitáhl značnou mediální pozornost především kvůli několika kontroverzním momentům. Největší rozruch způsobilo video zveřejněné na sociálních sítích, kde REST obvinil RedZeda z plagiátorství a kopírování jeho uměleckého stylu. Toto obvinění vyvolalo vlnu diskuzí mezi fanoušky obou interpretů a rozdělilo českou rapovou scénu na dva tábory.
Situace se dále vyhrotila během koncertu v pražském klubu Roxy, kde RedZed údajně použil samples z RESTovy tvorby bez jeho souhlasu. REST na to reagoval sérií příspěvků na Instagramu, kde označil RedZeda za bezcharakterního umělce bez vlastní identity. Média následně začala intenzivně sledovat každý krok obou interpretů a jejich vzájemné narážky se staly předmětem četných článků a reportáží.
Kontroverze dosáhla vrcholu, když REST vydal disstrack Falešnej prophet, ve kterém přímo útočí na RedZedovu autenticitu a uměleckou integritu. RedZed odpověděl vlastním trackem Bez respektu, což vedlo k další eskalaci napětí. Mediální přestřelka mezi oběma umělci se přenesla i do mainstreamových médií, která začala analyzovat jejich hudební styly a hledat podobnosti v jejich tvorbě.
Významným momentem bylo také vystoupení obou interpretů na festivalu Hip Hop Kemp, kde organizátoři museli zajistit, aby se jejich časové sloty nepřekrývaly a nedošlo k přímé konfrontaci. Někteří fanoušci spekulovali, že celá kontroverze je pouze marketingový tah, což oba umělci důrazně popřeli. Situace ovlivnila i booking koncertů, kdy někteří promotéři odmítali pořádat akce s oběma interprety ve stejném městě ve stejném termínu.
Mediální pozornost se zaměřila i na osobní životy obou umělců, což vedlo k odkrytí jejich dřívější spolupráce na několika projektech. Toto odhalení vyvolalo další vlnu spekulací o pravých důvodech jejich současného konfliktu. Někteří hudební kritici poukazovali na to, že podobné spory jsou v hip-hopové kultuře běžné a často slouží k získání publicity.
Celá situace významně ovlivnila českou hip-hopovou scénu a vedla k vytvoření několika dokumentárních pořadů o fenoménu beefů v české rapové kultuře. Mladší generace umělců se začala vymezovat vůči tomuto konfliktu a někteří z nich dokonce vydali skladby kritizující oba protagonisty za zbytečné vyvolávání rozporů v komunitě.
Přestože se postupem času intenzita mediální pozornosti snížila, vztahy mezi REST a RedZed zůstávají napjaté. Jejich příběh se stal případovou studií moderních hudebních konfliktů a jejich vlivu na současnou českou hip-hopovou scénu. Mnozí odborníci považují tento spor za zlomový moment, který změnil způsob, jakým se česká média věnují rapovým konfliktům a jak je vnímá široká veřejnost.
Oba jsou talentovaní, ale Rest je klasika a Redzed je šílenec co přišel z jiný planety.
Matěj Vondráček
Současné projekty a budoucí plány
Hudební producent Rest a rapper RedZed v současné době intenzivně pracují na několika zajímavých projektech, které by měly spatřit světlo světa v nadcházejících měsících. Jejich společné studio v pražských Holešovicích se stalo centrem kreativní tvorby, kde vznikají nejen jejich vlastní skladby, ale také spolupráce s dalšími umělci české hip-hopové scény.
Jedním z nejvýznamnějších projektů, na kterém momentálně pracují, je připravované společné album, které má ambici překonat úspěch jejich předchozích společných počinů. Album by mělo obsahovat minimálně čtrnáct skladeb a několik zajímavých featuring hostů. Rest v nedávném rozhovoru prozradil, že zvukově půjde o experimentálnější materiál, který kombinuje klasické hip-hopové prvky s moderními elektronickými beaty a živými nástroji.
RedZed mezitím pracuje na svém sólovém projektu, který by měl vyjít začátkem příštího roku. Producent Rest se na něm bude podílet jako výkonný producent a přispěje několika beaty. Kromě toho oba umělci plánují sérii koncertů po celé České republice, včetně několika festivalových vystoupení. Jejich live show má doznat významných změn - chystají propracovanější vizuální stránku vystoupení a zapojení živých muzikantů.
V rámci jejich labelu připravují také platformu pro podporu mladých talentů. Vybudovali nahrávací studio, které bude k dispozici začínajícím umělcům za zvýhodněných podmínek. Rest k tomu dodává: Chceme vytvořit prostor, kde se budou moci potkat zkušení producenti s mladými talenty. Něco takového nám na začátku kariéry chybělo.
Významným projektem je také jejich připravovaný dokumentární film, který mapuje jejich společnou cestu hudební scénou. Film by měl obsahovat dosud nezveřejněné záběry z koncertů, ze zákulisí nahrávání a osobní výpovědi obou umělců. Premiéra je plánována na podzim příštího roku.
V oblasti digitální distribuce připravují vlastní streamovací platformu, která má nabídnout exkluzivní obsah jejich tvorby včetně instrumentálních verzí skladeb, nevydaných remixů a behind the scenes materiálů. Tato platforma má být alternativou k běžným streamovacím službám a má nabídnout fanouškům přímější spojení s jejich oblíbenými umělci.
Rest a RedZed také plánují sérii workshopů a přednášek o hudební produkci a současném hip-hopu. Tyto vzdělávací aktivity mají přiblížit proces tvorby hudby mladé generaci a poskytnout praktické rady začínajícím producentům a rapperům. První série těchto workshopů by měla odstartovat již v příštím čtvrtletí v několika větších městech České republiky.
Publikováno: 14. 06. 2025
Kategorie: společnost