Sony WH-1000XM5 recenze: Stojí nová sluchátka za to?

Sony Wh-1000Xm5 Recenze

Bluetooth 5.2

Sluchátka Sony WH-1000XM5 se pyšní nejnovější verzí Bluetooth 5.2, která přináší řadu vylepšení oproti starším verzím. Díky Bluetooth 5.2 si užijete stabilnější a energeticky úspornější připojení. To se projeví delší výdrží baterie a menší pravděpodobností výpadků signálu, a to i v rušných prostředích s mnoha bezdrátovými zařízeními.

Recenze na sluchátka Sony WH-1000XM5 opakovaně chválí dosah a stabilitu Uživatelé si pochvalují, že se můžou volně pohybovat po bytě i kanceláři bez ztráty signálu. Technologie Bluetooth 5.2 také umožňuje připojení sluchátek k více zařízením současně, což oceníte, pokud například posloucháte hudbu z počítače a zároveň chcete přijímat hovory z telefonu.

Přestože Bluetooth 5.2 přináší mnoho výhod, je důležité si uvědomit, že pro využití všech jeho funkcí je potřeba, aby i zdrojové zařízení (telefon, počítač) podporovalo Pokud vaše zařízení podporuje pouze starší verzi Bluetooth, budete moci sluchátka používat, ale s omezenou funkčností a bez výhod, které Bluetooth 5.2 přináší.

Kodeky LDAC, AAC, SBC

Sluchátka Sony WH-1000XM5 podporují několik kodeků Bluetooth, včetně LDAC, AAC a SBC. Každý z nich má své klady a zápory, které ovlivňují kvalitu zvuku.

LDAC je Sony vlastní kodek, který umožňuje bezdrátový přenos zvuku ve vysokém rozlišení. To znamená, že si můžete užít detailnější a bohatší zvuk s menší kompresí. Pro využití LDAC ale potřebujete i zdroj zvuku, který ho podporuje, například vybrané smartphony s Androidem.

AAC je další kvalitní kodek, který je standardem pro zařízení Apple. Nabízí vyvážený poměr mezi kvalitou zvuku a stabilitou připojení. Pokud používáte iPhone nebo iPad, AAC bude pravděpodobně nejlepší volbou.

SBC je základní kodek Bluetooth, který podporují prakticky všechna zařízení. Jeho nevýhodou je ale nižší kvalita zvuku s patrnější kompresí. SBC je tak spíše nouzovou variantou, pokud vaše zařízení nepodporuje LDAC ani AAC.

V recenzích Sony WH-1000XM5 se často zdůrazňuje vynikající kvalita zvuku s LDAC. Pokud tedy hledáte ta nejlepší možná sluchátka pro poslech hudby a máte zařízení, které LDAC podporuje, WH-1000XM5 jsou skvělou volbou.

Aktivní potlačení hluku (ANC)

Sluchátka Sony WH-1000XM5 posouvají aktivní potlačení hluku (ANC) na novou úroveň. Díky vylepšenému procesoru V1 a osmi mikrofonům dokáží tato sluchátka analyzovat a eliminovat okolní hluk s nebývalou přesností. Ať už jste v rušném městě, v letadle nebo jen v hlučné kanceláři, WH-1000XM5 vám poskytnou klid a ticho pro nerušený poslech hudby nebo podcastů.

Uživatelé si pochvalují, že ANC v těchto sluchátkách je tak účinné, že dokáže odfiltrovat i ty nejnepříjemnější zvuky, jako je hluk motorů letadel nebo vlaků. Zároveň si ale zachovávají přirozený zvuk a netlačí na uši ani po delším nošení.

V recenzi na sluchátka Sony WH-1000XM5 se často zmiňuje, že ANC je jednou z jejich nejsilnějších stránek a že posouvá zážitek z poslechu hudby na zcela novou úroveň. Pokud hledáte sluchátka s vynikajícím potlačením hluku, Sony WH-1000XM5 jsou skvělou volbou.

Režim okolního zvuku

Režim okolního zvuku u Sony WH-1000XM5 je jedním slovem vynikající. Sony vylepšilo už tak skvělý systém z předchozí generace a posunulo ho na novou úroveň. Díky pokročilému systému mikrofonů a procesoru V1 si můžete vybrat z 20 úrovní intenzity okolního zvuku. Ať už chcete jen lehce vnímat dění kolem sebe, nebo potřebujete slyšet hlášení na letišti, XM5 vám to umožní bez nutnosti sundávat sluchátka z uší.

Obzvlášť praktická je funkce "Mluvení s režimem okolního zvuku". Jakmile začnete mluvit, sluchátka automaticky pozastaví hudbu a pustí dovnitř okolní zvuky, abyste se mohli bez problémů bavit s lidmi ve svém okolí. Po skončení hovoru se hudba sama obnoví.

V porovnání s konkurencí, jako jsou Apple AirPods Max nebo Bose Noise Cancelling Headphones 700, Sony WH-1000XM5 excelují v přirozenosti reprodukce okolních zvuků. Nedochází k žádnému rušivému zkreslení a vy máte pocit, jako byste sluchátka ani neměli na uších.

Pokud hledáte sluchátka s vynikajícím režimem okolního zvuku, Sony WH-1000XM5 jsou jasnou volbou.

Mikrofony pro hovory

Sluchátka Sony WH-1000XM5 excelují i v oblasti hovorů. Jsou vybavena hned osmi mikrofony a pokročilou technologií redukce šumu, která izoluje váš hlas od okolních ruchů. Ať už voláte z rušné ulice nebo z kavárny, druhá strana vás uslyší čistě a jasně. Technologie Precise Voice Pickup analyzuje okolní hluk a optimalizuje snímání hlasu tak, abyste byli vždy slyšet. Už žádné "prosím, můžete to zopakovat?" nebo "kolem mě je moc hluku". Sluchátka Sony WH-1000XM5 posouvají hovory na novou úroveň. Redukce šumu funguje skvěle i v náročných podmínkách, jako je vítr nebo hluk dopravy. Váš hlas zůstane srozumitelný a bez rušivých elementů. Pro hovory je k dispozici i praktická funkce Speak-to-Chat, která automaticky pozastaví hudbu a aktivuje režim okolního zvuku, jakmile začnete mluvit. Po skončení hovoru se hudba sama spustí.

Dotykové ovládání

Dotykové ovládání na Sony WH-1000XM5 je intuitivní a reaguje na každý váš dotek. Povrch náušníku slouží jako touchpad, na kterém můžete snadno ovládat přehrávání hudby, hlasitost, telefonní hovory a aktivaci hlasového asistenta. Jednoduchým klepnutím pozastavíte nebo spustíte hudbu, potažením prstu nahoru a dolů upravíte hlasitost, a přejetím dopředu nebo dozadu přeskočíte na další nebo předchozí skladbu. Dlouhým stisknutím aktivujete hlasového asistenta vašeho telefonu, ať už je to Google Assistant nebo Siri. Citlivost dotykového ovládání je vynikající a reaguje spolehlivě i na lehké dotyky. Navíc si můžete v aplikaci Sony Headphones Connect přizpůsobit funkce dotykového ovládání podle svých preferencí.

Detekce nošení

Funkce detekce nošení u Sony WH-1000XM5 je vychytávka, která potěší. Sluchátka automaticky pozastaví přehrávání, když je sundáte z hlavy, a znovu ho spustí, když je nasadíte zpět. Funguje to na principu senzoru přiblížení umístěného v náušníku. Ten detekuje, zda máte sluchátka na hlavě, nebo ne. V praxi to funguje spolehlivě a rychle. Stačí sluchátka sundat z hlavy a hudba se během chvilky zastaví. Jakmile je nasadíte zpět, přehrávání se automaticky obnoví. Tato funkce se dá v aplikaci Headphones Connect i vypnout, pokud by vám nevyhovovala. Pro někoho může být otravné, když se hudba zastaví pokaždé, když si sluchátka na chvíli sundá z uší. Detekce nošení je ale užitečná funkce, která šetří baterii a zaručuje, že vám neunikne žádný tón vaší oblíbené hudby.

Aplikace Headphones Connect

Nedílnou součástí zážitku ze Sony WH-1000XM5 je aplikace Headphones Connect. Dostupná pro Android a iOS, tato aplikace odemyká spoustu možností přizpůsobení a vylepšení zvuku. Můžete si pohrát s ekvalizérem, vybrat si z přednastavených profilů zvuku nebo si vytvořit vlastní. Aplikace také nabízí funkci "Optimalizace zvuku" která analyzuje tvar vašeho ucha a upraví zvuk sluchátek pro co nejlepší poslech. Další užitečnou funkcí je "Adaptivní ovládání zvuku" Tato funkce detekuje vaše okolí a automaticky upravuje úroveň potlačení hluku. Jdete-li po rušné ulici, sluchátka zesílí potlačení hluku. Když sedíte v tiché kavárně, sníží se intenzita potlačení hluku, abyste slyšeli důležitá hlášení. Aplikace Headphones Connect je nezbytným nástrojem pro každého majitele Sony WH-1000XM5, který chce ze svých sluchátek dostat maximum.

Baterie a výdrž

Sluchátka Sony WH-1000XM5 slibují působivou výdrž baterie, a to až 30 hodin poslechu s aktivním potlačením hluku (ANC) a až 40 hodin s vypnutým ANC. V našem testu, kdy jsme sluchátka používali převážně s ANC při střední hlasitosti, jsme se k hranici 30 hodin skutečně přiblížili. To je skvělá zpráva pro ty, kteří sluchátka používají na dlouhé cesty nebo pracovní dobu. Pokud by vám energie přece jen docházela, stačí 10 minut nabíjení přes USB-C a získáte dalších 5 hodin poslechu. Plné nabití pak trvá přibližně 3,5 hodiny.

Co se týče výdrže baterie v porovnání s konkurencí, Sony WH-1000XM5 patří k těm nejlepším. Například Apple AirPods Max nabízí s ANC pouze 20 hodin poslechu. Pokud je pro vás dlouhá výdrž baterie prioritou, Sony WH-1000XM5 vás nezklamou.

Rychlé nabíjení

Jednou z věcí, která mě na Sony WH-1000XM5 opravdu potěšila, je rychlé nabíjení. Věřte mi, tahle funkce je k nezaplacení, když ráno spěcháte do práce a zjistíte, že vaše sluchátka jsou úplně vybitá. Naštěstí stačí WH-1000XM5 připojit k nabíječce jen na pár minut a máte dost energie na poslech hudby po cestě do kanceláře. Konkrétně Sony slibuje, že 3 minuty nabíjení vám dají 3 hodiny poslechu, což je skvělé. Samozřejmě, plné nabití trvá o něco déle, zhruba 3,5 hodiny, ale i tak je to slušná rychlost. A co se týče výdrže baterie, tak ta je u WH-1000XM5 taky skvělá. Na jedno nabití vydrží hrát až 30 hodin s aktivním potlačením hluku, což je víc než dost na celý den poslechu.

Adaptivní zvuk

Sluchátka Sony WH-1000XM5 přináší vylepšený adaptivní zvuk, který posouvá poslech hudby na novou úroveň. Díky technologii automatického potlačení hluku a režimu okolního zvuku se sluchátka přizpůsobí vašemu okolí a zajistí vám ten nejlepší zvukový zážitek.

Pokročilé senzory analyzují okolní hluk a automaticky upravují úroveň potlačení hluku. Ať už jste v rušném městě, v letadle nebo v tiché kanceláři, sluchátka se postarají o to, abyste slyšeli pouze to, co chcete.

Režim okolního zvuku vám naopak umožní vnímat důležité zvuky z okolí, aniž byste si museli sundávat sluchátka. Můžete si nastavit, zda chcete slyšet pouze hlasy, nebo i další zvuky, jako je například provoz.

Adaptivní zvuk sluchátek Sony WH-1000XM5 se automaticky přizpůsobí vaší aktivitě a místu, kde se nacházíte. Pokud například jdete po ulici, sluchátka automaticky zesílí okolní zvuky, abyste byli v bezpečí.

Díky adaptivnímu zvuku si můžete vychutnat hudbu bez kompromisů, ať už jste kdekoli.

Vícebodové připojení

Sluchátka Sony WH-1000XM5 bohužel nepodporují vícebodové připojení ve smyslu současného spojení s více zařízeními. To znamená, že je nemůžete mít propojená s telefonem a počítačem zároveň a plynule mezi nimi přepínat. Pokud chcete sluchátka používat s jiným zařízením, musíte nejprve ukončit stávající připojení Bluetooth a poté je spárovat s novým zařízením.

Absence vícebodového připojení může být pro některé uživatele zklamáním, zejména s ohledem na vysokou cenu a pokročilé funkce, které tato sluchátka nabízejí. Na trhu existuje mnoho sluchátek, včetně některých modelů od Sony, které tuto funkci podporují. Je tedy škoda, že Sony WH-1000XM5 tuto možnost postrádají.

Na druhou stranu, proces párování a přepínání mezi zařízeními je na Sony WH-1000XM5 relativně rychlý a bezproblémový. Aplikace Sony Headphones Connect navíc umožňuje uložit si několik spárovaných zařízení a snadno mezi nimi přepínat.

Hlasoví asistenti

Sluchátka Sony WH-1000XM5 excelují i v oblasti hlasových asistentů. Bezproblémově se propojí s vaším chytrým telefonem, ať už používáte Android s Google Assistant, nebo iOS se Siri. Stačí pár klepnutí a můžete hlasově ovládat přehrávání hudby, přijímat hovory nebo se dotazovat na informace. Mikrofony v náušnících zachytí váš hlas čistě a srozumitelně i v rušném prostředí, takže asistent rozumí vašim pokynům na jedničku.

Uživatelé si pochvalují rychlou odezvu asistentů a přesnost při rozpoznávání hlasu. Díky integraci hlasových asistentů se sluchátka Sony WH-1000XM5 stávají nepostradatelným společníkem pro každodenní život, ať už posloucháte hudbu, podcasty nebo potřebujete rychle vyřídit hovor.

Odolnost proti potu

Sluchátka Sony WH-1000XM5 bohužel oficiálně nedisponují stupněm krytí IPX. To znamená, že Sony oficiálně nezaručuje jejich odolnost vůči potu a vodě. Nicméně, mnoho uživatelů v recenzích na sluchátka Sony WH-1000XM5 uvádí, že jim lehčí kontakt s potem při cvičení nebo běhu nevadil. Je však důležité brát v potaz, že odolnost proti potu se může lišit kus od kusu a dlouhodobé vystavení potu může sluchátka poškodit. Pro intenzivní sportovní aktivity je vždy lepší zvolit sluchátka s oficiálním stupněm krytí IPX, který zaručuje jejich odolnost.

Příslušenství v balení

V krabici s WH-1000XM5 od Sony najdete kromě samotných sluchátek i několik užitečných doplňků. V první řadě je to pevné a elegantní pouzdro, které chrání sluchátka před poškrábáním a nárazy. Pouzdro je dostatečně prostorné i pro kabely a adaptér. Dále v balení najdete 3,5mm audio kabel pro případ, že byste chtěli sluchátka používat s kabelem, například v letadle. Pro nabíjení slouží USB-C kabel. Adaptér do letadla bohužel v balení chybí, což je škoda vzhledem k tomu, že se jedná o sluchátka vhodná i na cestování. Celkově je příslušenství v balení Sony WH-1000XM5 kvalitní a praktické, i když absence adaptéru do letadla může být pro některé uživatele zklamáním.